Wikipedia

Vols parlar d'ordinadors, futbol, moda, música, ciclisme, carreres de cargols? idò aquest és el lloc...

Moderadors: capdemul, obrador

voltor
Truquer asidu
Truquer asidu
Entrades: 417
Membre des de: ds. oct. 15, 2005 0:00
Ubicació: Ciutat

Bones a tots/totas:

Com molts dels que haureu jugat amb o contra mi sabreu,tenc un infant petit,que va a escola i sovint du el que ara diuen "feinetas" (els "deberes" dels meus temps...).Son Pare,que som jo,es un tros de banc per aquestas cosas i sovint no ens queda mes remei que consultar ses cosas per internet o a s'encarta per ajudar-l'ho,pero derrerament ens va molt be consultar ses cosas a sa Wikipedia.Esta molt be i la majoria de vosaltres que estau estodiant segur que tambe l'hi pegau un "vistasso" de tant en tant.
Pero m'he fixat amb una cosa: Hi ha Wikipedia en Castella,en Valencia,en Aragones,Galleg i fins i tot en Asturia,pero no he vist una Wikipedia en Balear. :(
Jo he estat vegent quin es es funcionament per posar en marxa una Wikipedia en una llengua,i senzillament es "obrir" o donar-la d'alta i a partir d'aqui,tots els usuaris que vulguin poden afegir el que vulguin.
No som ningu per donar-vos feinas,pero amb sa quantitat de gent jove,que estodia i que segur que els apunts i treballs de s'institut o de s'Universitat ja els teniu ficats dins es PC o es portatil,de arreu de ses Illes seria una cosa facil i a mes tenint aquesta web com a punt de contacte.
Imaginau-vos,gent de Menorca,Mallorca i si n'hi ha qualcun d'Eivissa o Formentera,fent sa "Nostra Wikipedia"...,no pensau que ja es hora que m'hos hi posem a fer-ho?
Propos que comencem en aquest forum a plantejar-m'hos com fer-ho.Jo no soc cap super usuari d'internet,pero segur que molts de vosaltres sabeu com començar...
¿Que deis,al.lots/al.lotas? :D :D :D

Voltor :wink:
Queralbs
Truquer fix
Truquer fix
Entrades: 1223
Membre des de: dv. feb. 17, 2006 0:00
Ubicació: ses salines
Contacta:

Benvolgut voltor,

La wikipedia en català existeix, i la pots trobar a l’adreça següent: http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada ; esper que te faci un bon servei.

Però no vull deixar de comentar-te un parell de coses sobre el nom de la nostra llengua (que tu anomenes balear).

Quan tenc es cotxe espatllat el duc al mecànic (imagin que tu també), quan estic malalt vaig al metge (imagin que tu també), ... quan es tracta d’un tema lingüístic me’n fiï del que diuen els lingüistes, i en aquest cas diuen que el nom de la nostra llengua és català.

Me vares dir que això és centralisme; mira, no crec que els Estats Units d’Amèrica pateixin gaire centralisme d’Anglaterra, no ho trobes? i no tenen cap problema per anomenar anglès a la seva llengua (perquè va néixer a Anglaterra); a tota l’Amèrica llatina xerren castellà, i no hi ha cap centralisme de Castella sobre aquells països, simplement la llengua va néixer a Castella, i és la mateixa, tot i que tengui diverses manifestacions i variants. Pensa que a Catalunya no hi ha cap poble on es xerri igual, de la mateixa manera que passa a Mallorca, cada poble xerra diferent, però la llengua és única; i els lingüistes també diuen que potser on el català es conserva en estat més pur és a determinades zones de Mallorca.

Per mi el centralisme és, per exemple, que si el teu fill vol estudiar medicina se n’haurà d’anar a la Península perquè aquí no hi ha facultat, quan resulta que des de les Illes Balears contribuïm a la resta de l’Estat d’una manera desproporcionada: això és centralisme. O no?

En qualsevol cas, tampoc crec que haguem de discutir pel nom que li donem a la llengua; el que importa és usar-la, com més millor.

Salut mestre voltor. :)

Queralbs.
vespino
Truquer habitual
Truquer habitual
Entrades: 71
Membre des de: dg. gen. 30, 2005 0:00
Ubicació: palma

voltor. me pots explicar la diferencia del catala al balear?
sarticle salat semplea aqui tambe (els pollencins no el fan) cuant xerram de les coses importats no el feim servir (el bisbe , el sol .la lluna , el rei)
per 4 paraules diferents es un altre idioma?
vols dir que els de cadis no xerran castella perque diuen antie en lloc de anteayer? o anafe en lloc de fogones? o els mexicans que platican en lloc de hablar o conversar?
mira el nostre idioma que yo li dic mallorqui el va dur a ses illes un tal jaume I CATALA
no li donem mes voltes lo que es centralisme es linculcacio anticatalanista per part de madrid durant molts danys ¡¡¡a les nostres escoles¡¡¡
pensato mem qui es el centralista :lol: :lol:
salutacions ¡¡¡
voltor
Truquer asidu
Truquer asidu

Amic Queralbs:

Quan me vaig referir al centralisme ho vaig fer per que me demanares perque anomenava a sa nostra llengua "Balear" i no "Mallorqui" i et vaig respondre aixi perque consider que Menorquins,Eivissencs,Formenterers i Mallorquins anem al mateix "vaixell",(que ja ens han tengut molts d'any enfrentats) i ho trob una mica estrany.Segons aixo,¿perque no l'hi deim "Palmesano" o "Solleric",o fins i tot "S'Hortarri"?.
Crec que es millor un terme que ens agrupi a tots i no un de local.

Ses altres questions politicas,realment,m'estim mes no opinar,per no obrir un debat que tanmateix no dura en lloc.

Pero respecte a sa Wikipedia,sa meva idea era fer-ne una entre tots,amb ses cosas d'aqui,de ses Illes,que s'hi pos:"Xerrar" no me digui que no sap que es,que si hi pos:"greixonera" tampoc me doni resposta,cosa que me succeix a sa Wikipedia Catalana,i de pas,que els nostres "germans de ses altres illes"tambe puguin posar ses sevas ditas i costums.
Tot aixo,me va venir al cap desde que veig sa IB3: No me n'havia adonat de lo poc que sabem dels altres illencs i supos que ells tambe els hi ha pasat.Aquesta cadena,ens ha apropat molt els uns als altres.Jo no sabia que a Menorca "rallan Menorqui"(no se si ho escric be,corregiume per favor) i els "fillets" son els nins en general,no els propis domes.Segur que a Eivissa i Formentera tenen molt a aportar,llastima que no hi hagi trucadors que ens visitin per aqui,no se si hi tenen aficio,sols...
Totas aquestas cosas les trob molt interesants i poder compartirlas ens crearia un "pont virtual"entre Ses Illas"

No cerc polemica,ni conceptes extranys,aixo per als politics i gent de sa farandula...jo vull compartir i coneixer els meus veinats mes propers.

Bonda! :D
secretari
Truquer novell
Truquer novell
Entrades: 50
Membre des de: dj. gen. 26, 2006 0:00

voltor,

Me pareix que aquí tots cercam el mateix, passar-nos-ho bé entre amics i fora polèmiques, com dius, però el que no m'ha quedat clar és si has entès el que diu en queralbs sobre aquest "detall" del nom de la llengua, perquè ... es podrà dir més alt, però no sé si més clar!

Salut i sort, truquers :wink:
secretari
voltor
Truquer asidu
Truquer asidu

Vespino,no t'enbalis que no va per aqui sa cosa!!! :D
Se tracta de coneixer millor a nes veinat de devora que no al des portal de devant...que ja el tenim molt vist!
Vos enceneu tot d'una!!! 8O
obrador
Truquer expert
Truquer expert
Entrades: 3139
Membre des de: dt. gen. 13, 2004 0:00
Ubicació: Cas Concos
Contacta:

Estimat voltor :D

La meva intervenció no diferirà massa amb les que ja has pogut llegir... Abans de res, però vull fer un crit a la llibertat d'expressió i a l'amistat, ambdós conceptes ben representats en aquesta web, tot esperant que certes diferències ideològiques no puguin mai desvirtuar.

Voltor: la meva formació acadèmica no em permet acceptar certes afirmacions. Està, diguem-ho com ho fan els anuncis de la TV, "científicament demostrat" que el mallorquí, menorquí, valencià, solleric o formenterer són variants dialectals d'una única llengua, o sigui, són una llengua única: el català (talment com ho són el Gadità, el Mexicà o el Madrileny del Castellà, i ningú ho posa en dubte, com molt bé ha dit l'amic Queralbs), per tant, ja existeix una viquipèdia per aquesta llengua, on hi caben TOTES les acepcions que es vulguin de totes aquestes variants: "xerrar", "al.lot", "tassó", "greixonera" i mil i un exemples més ja estan recollits a diferents obres com el diccionari de l'IEC o el Diccionari de Mn. Alcover, per tant em pareix perfecte (i recolç amb totes les meves forces aquesta iniciativa!) afegir tots quans termes sapiguem a aquesta gran enciclopèdia on-line, sempre i quan es faci amb la correctesa adient i dins la viquipèdia CATALANA, així com han fet els catalans amb les seves acepcions: "nen", "xicot" o "got".

Que parlem Català, no vol dir sentir-nos obligats a parlar usant els termes propis i les construccions pròpies de la Catalunya Central, ni hem de sentir-nos "catalans" a la força, però no ens podem NEGAR a parlar Català parlant en Mallorquí 8O, és que un de Cadis quan parla "d'aquella manera" no parla Castellà? Ho diu una cançó d'en Majoral: "El català parla en bon Mallorquí"

Crec que no m'extendré més. Tampoc cerc polèmica :roll: i és ver que discusions polítiques si que no hi caben de cap manera dins aquesta web, però defensar una web en català no és una questió política, sinó linguïstica. :)
J_Jaume
Truquer asidu
Truquer asidu
Entrades: 215
Membre des de: dt. nov. 01, 2005 0:00
Ubicació: s'Horta

Bones, trob que és vera amb aixó que deis de que entre els illencs hauriem de fer un poc més de pinya, ja que pareix que hi ha un poc de "mal rotllo" (desde el meu punt de vista), així que...
Podem quedar tots per fer un botellot a cabrera (ja que ningú xerra d'aquesta, jejeje), ara que aixó d'es botellot està tant de moda.
Voltor, volia comentar que aixó de s'hortarrí (m'ha agradat però)no se si ho sentiré dir mai però... tot pot ser, perquè permi no som masa per dir-li sortarrí, jeje per no dir molt pocs..
Be ido, anau per s'ombra que ja comença a fer calor
voltor
Truquer asidu
Truquer asidu

O jo som collo o m'hi voleu tornar.
Aqui jo no vull fer cap crit a s'independencia ni res d'aixo,ni polititzar aquest forum.¿L'hi voleu dir "Catala de ses Illes? o "Catala Illenc"?...no es tractava d'aixo...domes es tracta de recollir ses diferents expresions,costums,curiositats propias d'una zona en concret que son ses Illes Balears,res mes i "enmagatzemarlas" a un "lloc concret",que sigui accesible per un que cerca un conzepte que en un moment donat no entengui.Es tracta de donar un conzepte concret a ses expresions d'aqui.
Si jo m'en vaig a cercar un vocable concret des Mallorqui,hereu des temps de s'ocupacio Arab o Menorqui provenent de s'Angles, a s'apartat de llengua Catalana de sa Wikipedia,probablement no m'hi surti res.Per altre banda,hi han paraulas o expresions que son comuns a ambas Comunitats(Catalana Continental e Illenca),pero amb significats o referencias molt diferents i per tant curiositats a tenir en conte.
¿Voleu afegir aquestas peculiaritats al apartat Catala de sa Wikipedia,per que hi figurin juntament amb ses que s'usen a altres comunitats Catalano-Parlants? Perfecte,ido...pero trob que amb sa quantitat de material que hi tenim a ses 4 Illes,pot sortir una cosa curiosa i ben polida,digne de tenir un espai propi,i l'hi podeu dir com vulgueu,Catala No-Continental,Catala de-allende-los-mares o fins i tot Catala d'Ultramar.
Vos contare es cas concret de perque he començat aixo (mal m'hagues sortit un pardal en es morros i hauria callat abans i no tendriam aquest merder...)
Resulta que miram sa tele,i una de ses locutoras de IB3 que per cert es de Menorca,comenta una noticia de una escola i diu que si "fillets" per aqui i filletas per alla...Es meu fill que a s'escola l'hi ensenyan tot en Catala (Resulta que ara a ca nostra ja no tenim "moix",tenim un "Gat"...) me demana ¿Per que diu aixo de fills i filletas ? Jo,no se que dir,pero imagin que deu esser una expresio tipica de Menorca o pentura de on es aquesta Senyoreta.Ho cercam a sa Wikipedia que todo lo sabe i surt lo que tots ja sabem:es rollo aquell dels pares i fills.Jo pens-Aquesta no es referia a que tots eran fills seus (estaria arreglada sa pobre locutora amb mes de 400 infants) per lo tant,ho deman a un dels Menorquins que ens visitan derrerament a sa web (no m'en record des nick) i m'explica de que va tot aixo.

Despres d'aixo,pens que algo no esta be del tot...que tenim una gramatica Catalana,pero que no recull expresions locals,regionals o com l'hi volgueu dir...pero que algunas tenen mes de 300 anys.I si no ho feim noltros que som els que las utilitzam,qui ho fara?No es tracta de decidir si esta ben dit o no es correcte:S'usa a un lloc i per tant te dret a existir.
Aixo es com lo des Xixaros o pessols:No es tracta qui ho diu be (jo crec que tots dos) si no de que hi hagi constancia a qualque puesto,per es que no ho entengui,ho pugui cercar,trobar i entendrer-ho.
Res mes...estic alucinat d'es follon que s'ha montat amb aixo,no vos dire res mes!jugare a truc i callare i si no se qualque cosa,de s'Illa veinada,agafare es Ferry,anire a demanar-ho, i de pas me posare fi de Gin amb llimona ("pumada crec que l'hi diuen").

Fotre,com esta es pati...!!! :wink:
Reservada
Truquer asidu
Truquer asidu
Entrades: 312
Membre des de: dc. feb. 04, 2004 0:00
Ubicació: Son Negre-Felanitx

Voltor, un parell de reflexions:

Primera. No crec que t'hagis d'enfadar si l'altre gent opina diferent de tu.

Segona. Estic totalment d'acord amb les aportacions que han fet els altres sobre aquest tema. Per tant crec que no és necessari discutir més. Està clar que tots formam part d'una mateixa comunitat lingüística que és el Català.

Tercer. Si a la Wikipèdia Catalana no hi trobes mots del nostre parlar el que s'ha de fer és introduir-les i no crear una altra Wikipèdia, ja que mesclarem "ous amb caragols".

Quarta. Així aconseguirem enriquir més el nostre parlar.

Cinquena. El teu fill pot dir "moix" o "gat". Les dues paraules són totalment catalanes. El que passa que tú utilitzes més "moix" perquè és la forma mallorquina. A l'escola poden ensenyar distints sinònims d'una paraula, o no?

Sisena. Si vols anar a Menorca amb el Ferry per descobrir una paraula. Avisa'm i vendré a fer un "ginet" amb tu!!!
:lol: :lol: :lol: :lol:
voltor
Truquer asidu
Truquer asidu

¿Pero qui s'ha enfadat...?
Deixau-ho correr... 8O 8O 8O
En fi...¿ploura avui? :?
vespino
Truquer habitual
Truquer habitual
Entrades: 71
Membre des de: dg. gen. 30, 2005 0:00
Ubicació: palma

jo no me enfadat domes he fet unas aclaracions per dir-ho de cualque manera.
CASI MAI MENFAD i menos per opinions cuant esteim a un pais de lliure expresio (en teoria).
si cualcu se ha sentit ofes per lo que he dit li deman disculpes
ara lo que si memprenya (tambe es una manera de parlar) es que els mallorquins si en lloc de discutir que no es catala fesim es mateix esforç amb fer que les nostres maneras de xerrar fosin incloses al wikipedia diccionari catala i llibres de texte per les escoles acabariem de una vegada amb aquesta polemica.
salutacions a tots :lol: :lol: :lol:
Queralbs
Truquer fix
Truquer fix
Entrades: 1223
Membre des de: dv. feb. 17, 2006 0:00
Contacta:

Només vull afegir aquest enllaç: http://ca.wikipedia.org/wiki/Queralbs

Salut i bons trucs,
Queralbs :)
tolls